S květinovým drinkem byl nejlepší. Poletí do Paříže

8. 5. 2018

Autor: Michael Lapčík

 

Madinina. V jazyce původních Indiánů tohle slovo znamená „květinový ostrov“. Na Martinik ležící v Malých Antilách na východě Karibiku padne toto pojmenování jako ušité.

Stejně květinový jako Martinik je i drink Check In, jehož autorem je barman brněnských 4pokojů Marek Adam. Ten svůj nejnovější koktejl vytvořil pro soutěž Bartenders Society pořádanou rumovou značkou Saint James. A že to byl úspěšný počin! Marek Adam se nejenže probojoval do republikového finále mezi desítku nejlepších, on ho před týdnem v pražském AnonymouS Baru i vyhrál, a vysloužil si tak letenku na globální finále do Paříže.

 

Check In splňuje zadané soutěžní téma tím, že je charakteristický květinovým tóny, jež získává hned z několika obsažených surovin. Bází je martinický rum Saint James infuzovaný ibiškem, dalšími ingrediencemi jsou francouzské klasiky pastis a vermut Lillet Blanc. Potom ještě kyselina citronová, brusinkový džus Caraïbos, voda a domácí fialkový likér vyrobený z Azuety – cukru s fialkovým výtažkem od španělského michelinského šéfkuchaře Ferrana Adrii. „Ochutnal jsem už hodně fialkových likérů, ale tenhle z Azuety, který si vyrábíme ve 4pokojích, je ze všech nejvýraznější. Adria prostě rozumí chutím a ví, jakou cestou aroma z fialek získat,“ pochvaluje si Marek Adam produkt gastronomické extratřídy.

Kromě rumového koktejlu měli účastníci za úkol vymyslet a namíchat také nealkoholický drink. Marek Adam ho pojmenoval Grow Up a vytvořil jej z tropického džusu Caraïbos Planter of the Islands, pyré ze žlutého melounu Pointier, mandlového sirupu Giffard, citronového freshe, Angostura bitters a bazalkové sody.

 

„V obou drincích jsem použil několik kvalitních francouzských produktů, čímž se mi podařilo odkázat na fakt, že Martinik je francouzským zámořským departmentem,“ vysvětluje Marek Adam.

 

Příběh nealkoholického drinku svázal s ekologií a ochranou přírody, tématy, která byla náplní jeho středoškolského i vysokoškolského studia. Kádinku s koktejlem umístil do speciálního servisu v podobě popelnice naplněné rýží.

„Hodně rozhodnutí negativně ovlivňujících životní prostředí lidé činí proto, že prostě mají hlad, a udělali by v té chvíli pro jídlo cokoliv. Chtěl jsem na tohle upozornit. Součástí servisu je i načerno nabarvená krabice od pitíčka symbolizující konzumní životní styl a s ním spojenou nadměrnou produkci odpadu,“ vypráví brněnský barman a nachází paralely v přístupu k životnímu prostředí mezi jeho působištěm a výrobcem martinického rumu. Zatímco ve 4pokojích se snaží šetřit plastovými brčky i ledem či třídit odpad, Saint James je energeticky soběstačným podnikem, a dokonce do elektrické sítě dodá více elektřiny, než sám spotřebuje.

 

Pro šumperského rodáka Marka Adama jde o první soutěžní úspěch, na němž má dle jeho slov velkou zásluhu celý tým 4pokojů. Především pak kolega Vojtěch Kocman, který kromě směn v baru stíhá také street artové aktivity a jenž je autorem designově propracovaného soutěžního servisu.

Globální finále soutěže Bartenders Society se uskuteční na konci května v Paříži. Marek Adam se netají těmi nejvyššími ambicemi. „Proč si dávat nízké cíle. Chtěl bych zvítězit i tam,“ přiznává.

 




Komentáře