Na koktejly láká Kopřivnici cenou. Short drink za 65 korun

29. 10. 2015

Autor: Michael Lapčík

 

Když se chtěl v mládí poprvé jako divák podívat na barmanskou soutěž, musel kvůli tomu uprchnout z nemocnice. Svůj bar otevíral bez výrobníku ledu a myčky. Přednedávnem ho Martin Eichenbaum po pěti a půl letech na nějaký čas zavřel, kvůli modernizaci. Příští týden už hosty kopřivnického Fity Fifty uvítá zcela nové prostředí.

Bary po celé České republice se zapojily do kampaně Twist your own Czech sour, kterou pořádá likérka Rudolf Jelínek. Jejím cílem je upozornit na to, že i ze slivovice se dají vytvořit koktejly té nejvyšší kvality. Každý bar má za úkol vymyslet vlastní twist na drink typu sour postavený na slivovici. Vítěz bude vyhlášen v listopadu. Mediálním partnerem akce je magazín Nepiju břečky.

Oranžovo-šedo-černý interiér baru už totiž neodpovídal současným představám. „Oranžovou utlumíme, převládnou temnější barvy. Cítím se nostalgicky, když si v rozbouraném podniku vzpomenu, jak jsme jej v začátcích budovali vlastníma rukama,“ přiznává Martin Eichenbaum.

 

Vždy usměvavý pohodář chtěl být číšníkem už na základní škole. Snad ho ovlivnilo také to, že jeho maminka byla spolužačkou Karla Mayera, někdejší obrovské barmanské osobnosti. „Pozval nás jednou, ať se přijedeme podívat na junior cup do Hradce nad Moravicí, tehdy snad největší republikovou soutěž. Ležel jsem v nemocnici, z které mě rodiče brali na revers. Bylo mi 14, a jakmile jsem to všechno uviděl, měl jsem o své budoucí profesi zcela jasno,“ povídá.

 

Od otevření Fifty Fifty v prostorách kopřivnického hotelu Tatra tuhle partu kluků kolem Martina Eichenbauma majitel budovy odrazoval, oni to však nechtěli slyšet. Měli zkušenosti s barovým cateringem a zprovoznění opravdového baru pro ně bylo splněním snu.

 

„Byli jsme frajeři, kteří si do nového baru ani nepořídili výrobník ledu nebo myčku. Což se rovnalo šílenství, ale prostě jsme na to neměli. Hlavně, že jsme konečně učili lidi v našem městě pít míchané drinky,“ popisuje kopřivnický barman nelehké začátky Fifty Fifty, jehož cílem bylo dokázat, že i odlehlejší regiony jsou připravené podlehnout koktejlové revoluci.

 

02

Martin Eichenbaum

Podařilo se vám to? Jaké drinky si hosté v Kopřivnici oblíbili?

Preference jsou tady podobné jako v jiných menších městech, Praha je v tomto ohledu stát ve státě. I přes naši snahu jsou lidé stále značně konzervativní. Snažíme se je přesvědčovat, ale většinou si stejně objednávají to své jisté, například Pina Coladu. Nepomůže ani to, že krátké drinky u nás stojí 65 korun a připravujeme je ze stejných surovin jako podniky v Praze nebo Brně. Hodně lidí má pocit, že za 65 korun dostali málo. Paradoxně panák za 60 korun jim nevadí. O to víc jsme rádi, když si u nás někdo pochutná na short drinku, takoví jsou ale v menšině.

 

Co patří mezi vaše speciality?

Snažíme se tvořit sezónní nabídku. Letos v létě se nám třeba velice povedl koktejl z řapíkatého celeru s citronovým tymiánem a ginovou bází. Pokud to jde, tvoříme celá letní menu.

 

01

Fifty Fifty ještě ve starém hávu.

Popište způsob, jakým jste se vypracovával z úplných začátků nahoru.

Bary v okolí žádné nebyly, a proč si něco nalhávat, v 19 letech jsem uměl kulové. Snad jen pár základních drinků, které tady stejně nikdo nechápal. Šel jsem si svou cestou a začal se také angažovat v České barmanské asociaci. To mi pomohlo dostat se k dalším kolegům. Pozitivně mě nakopla i barmanská akademie od Becherovky, od té doby pořád jezdím za inspirací do Prahy. Anebo do Žiliny, kde funguje skvělý Jerry’s bar.

 

Majitelé barů v menších městech často žehrají na nedostatek kvalitního personálu…

Před časem jsme personál obměnili, a to k naší spokojenosti. Oba kluci za barem jsou zapálení do práce, fungují jako hnací motory. Chtějí se zdokonalovat a takových lidí dnes skutečně moc není. Snad se tedy i díky nim posuneme zase dál. Za ty roky se nám samozřejmě klientela obměnila, a ti, co k nám dřív chodili, dnes sedí doma s rodinou. Takže potřebujeme ke vkusným koktejlům přivádět další a další zájemce.

 

Slyšel jsem, že znovuotevřete s novým koktejlovým menu.

Ideální by bylo mít na něm 15 až 20 výlučně vlastních drinků, na to ale v malém městě nejsme dostatečně odvážní. Takže zůstaneme u světových klasik, prioritní budou stále dlouhé drinky obsahující ovocné džusy. Ve srovnání s předchozí nabídkou však zvýrazníme vlastní tvorbu, graficky i skladbou. Za ty roky jsme ve Fifty Fifty vymysleli spoustu svých koktejlů a ty nejúspěšnější teď zařadíme na lístek.

 

Fifty Fifty Sour Martina Eichenbauma

03

Kosher slivovice R. Jelínek 5letá

Grepový likér

Citronový fresh

Sirup bílá čokoláda

 

Vytvořit drink ze slivovice bylo pro barmany z Fifty Fifty výzvou. „Chuť destilátu zvýrazňuje likér z červeného grepu, který nám hodně chutná. Je svěží a přišlo nám, že by se do souru mohl hodit. Spolu se sirupem z bílé čokolády jde o fajn kombinaci,“ dodává Martin Eichenbaum.

 

 




Komentáře