Pivní burza: vlci z Wall Streetu na Veveří

14. 5. 2014

 

„Já jsem dělal dvě výšky, kolega snad čtyři. Nedokončili jsme ani jednu. Nevěděli jsme co by, tak jsme vymysleli tohle,“ vypráví pětadvacetiletý Jakub Seďa. Jeho o rok starší společník Pavel Binder od pípy souhlasně pokyvuje hlavou.

 

Jakub Seďa a Pavel Binder vymysleli Pivní burzu.

Jakub Seďa a Pavel Binder vymysleli Pivní burzu.

Jsou tři hodiny po všedním poledni a my sedíme v prázdném lokálu u kvasnicového Kláštera. Hospoda Pivní burza na brněnském Veveří je v provozu teprve druhým měsícem. Odpoledne se tady vytočí sotva pár piv, večer se ale kusy počítají po stovkách. Informace o originálním nápadu mladých majitelů podniku se pod Špilberkem šíří velmi rychle.

 

Tady ve strohém sklepení zdobeném klenbami totiž neusrkáváte pivo jen tak pasivně, ale jste součástí živého trhu, který zde on-line funguje. Stáváte se takovým pivním vlkem z Wall Streetu. Stoly v hospodě jsou totiž opatřeny dotykovými displeji, pomocí nichž si objednáváte. S každým ťuknutím na daný druh piva jej zdražíte a zároveň zlevníte všechny ostatní.

 

Každý na zakázku vyrobený stůl s dotykovým displejem a příslušnou elektronikou přišel majitele Pivní burzy na desítky tisíc korun. Obrazovky před přílišnou agresivitou hostů chrání speciální tvrzené a vodotěsné sklo. Jeho odolnost ukázalo zapíjení syna jednoho z hostů, když obrazovku atakoval proud šumivého vína. Ve zkoušce obstálo.

Ceny se na obrazovkách mění ihned. Takže zatímco vy jste si stihli dát pivo řekněme za sedmadvacet korun, kamarád sedící naproti si ho může už za pár chvilek objednávat za třicet, protože mezitím po něm stoupla poptávka.

 

Nedá ale říct, že byste na burze prodělali trenky. Obchodování vám má pouze zpestřit večer, o horentní sumy se většinou nehraje. Přesto – nejlacinější pivo v příhodnou dobu se štěstím pořídíte za 18 korun, kdežto oblíbený speciál vás ve špičce může přijít i na více než 40 korun. Pozor, lze však zažít i extrémní večery! Doposud nejlacinější pivo hosté koupili za 15,02 korun, to nejdražší stálo stovku a 42 haléřů.

 

 

Slovo odborníka: JAN GRMELA

spoluzakladatel webu pivnirecenze.cz a sládek minipivovaru Lucky Bastard

 

Podnik se mi konceptuálně líbí, v rámci České republiky jde o fajn neotřelý nápad. Pivo je správně načepované a ošetřené. To beru jako velké plus, protože najít v Brně dobře ošetřená piva od Lobkowicze není vůbec snadné. V pořádku také je, že se piva rychle střídají, takže nebývají dlouho na čepu. Naopak doladit by chtělo prostředí, na mě v této podobě až moc „punkové“. Neoslovil mě ani burger, ve městě narazíte na spoustu lepších. Také trošku chybí člověk při objednávce, pokud potřebujete poradit s výběrem, jste odkázáni na informace na obrazovkách. Celkově si ale myslím, že majitelé svůj počin vzali za správný konec.

„Piva, která běžně stojí 35 až 40 korun, můžete v příhodný okamžik objednat klidně za 26 korun. Občas prostě piva, která zrovna nejdou, prodáváme pod nákupní cenou. Dorovná se to cenou těch momentálně pitých. Ve výsledku nikoho neobíráme,“ tvrdí majitelé Pivní burzy.

 

V jednu chvíli si tady můžete vybrat z osmi piv, provozovatelé jich v dlouhodobé nabídce protáčí asi šest desítek. Dali si záležet na tom, aby byly na čepu dostatečně zastoupeny speciály a produkty regionálních pivovarů. Všechny však mají jednotného výrobce – pivovarskou skupinu Lobkowicz. Ve srovnání s některými jinými specializovanými pivnicemi tedy budete v Pivní burze odkázáni na konstantní, i když kvantitativně solidní sortiment.

 

Handlování s aktuálními pivními cenami je podle majitelů v Česku úplnou novinkou. Nápad díky společnému kamarádovi převzali z Německa, avšak posunuli jej blíže k interaktivitě. U našich západních sousedů prý o ceně nerozhodují sami hosté, ale náhodný algoritmus zobrazující se na obrazovkách.

 

Bude ale štamgasty bavit neustálé sledování vývoje burzy? Nebudou si chtít po pár návštěvách prostě dát v klídku pivo bez nějaké matematiky? Jakub Seďa s Pavlem Binderem věří, že nikoliv. Sází na postupné vylepšování jejich ekonomického prostředí a zavádění novinek. Jako příklad uvádí sledování historie burzovních cen u jednotlivých piv, grafy, internetové a mobilní aplikace.

 

„Velkou výhodou systému je, že pokud si někdo ťukne objednávku, my ji ihned začínáme točit a zákazník ji má bez zbytečného dalšího objednávání za dvě minuty na stole. Pokud tedy zrovna není večerní nával,“ dodávají.

0406 08




Komentáře