Vánočním trhům v Brně vládne Turbomošt

29. 11. 2015

Autor: Michael Lapčík

 

Zajít si s přáteli na punč, svařák či jiný horký zlepšovák adventní nálady? Pro spoustu lidí neodmyslitelná součást zimního období. Předvánoční trhy v mnoha městech České republiky jsou doslova zaplaveny stánky s ohřátými alkoholickými drinky. Jen na jednom místě se však zrodil fenomén, který masově vešel ve známost. Tím místem je Brno, jeho slavným nápojem pak Turbomošt.

 

Ten recept není nikterak složitý. Horký jablečný mošt okořeněný hřebíčkem, badyánem a skořicí, doplněný o malého panáka jablkovice. Za nynějším symbolem brněnských vánočních trhů stojí Honza Vlachynský a Andrej Vališ. Dnes podnikatelé v gastro byznysu. Tehdy, před sedmi lety, studenti psychologie a ekonomie, jimž bylo lehce přes dvacet.

 

turbomostPřivydělávali si ke studiu distribucí hostětínského moštu po brněnských podnicích a měsíc před začátkem trhů vymysleli Turbomošt. S kavárnou Zastávka dali dohromady stánek, pár známých na výpomoc, a sami se postavili za obslužný pult.

 

Letos řídí tým osmdesáti lidí složený z prodejců, provozních s vysílačkami, zásobovačů a pracovníků v mycím centru hrníčků. V sedmi turbomoštích stáncích rozmístěných na dvou náměstích dostanete desítky různých nápojů z moštu, zázvorové limonády či ibiškového vína.

 

„Nezačínali jsme s myšlenkou, že vybudujeme jakési stánkařské impérium. Jen jsme hledali, jak si jako studenti finančně přilepšit, a tohle nám přišlo jako dostatečně zajímavé. Už druhou sezonou jsme ale věděli, že máme v rukou cosi výjimečného, a že je třeba jít do toho naplno,“ přiznávají ještě ani ne třicetiletí podnikatelé, jimž nápad s Turbomoštem změnil životy, díky čemuž dnes provozují dva věhlasné bary.

 

Příčiny úspěchu Turbomoštu, na nějž se především o víkendových večerech stojí dlouhé řady, vyrůstají ze dvou kořenů. Tím prvním je skutečně kvalitní produkt. I když tomu leckdo nemusí věřit, ještě před pár lety byste na brněnských vánočních trzích hledali dobré pití horko těžko. Pozice pevně držel svařák z nejlevnějšího hypermarketového krabicového či „plastového“ vína za pár korun.

 

„My jsme v té době přišli s kvalitním lokálním jablečným moštem, dali jsme do něj skutečný výluh z koření a nalili poctivou pálenku. Žádná chemie ani náhražky. Lidem takový nápoj chutná, to je alfou omegou všeho,“ vysvětlují Honza Vlachynský s Andrejem Vališem.

 

Druhým aspektem je profesionální chování prodavačů ve stánku, za nimiž se mnozí zákazníci vrací třeba jen na kus řeči. Vždyť lidé k sobě mají mít právě o Vánocích blízko.

 

Nebo že by v tom byl i kus humoru, s jakým pánové a dámy od Turbomoštu vymýšlejí názvy svých drinků? Možná. Slovenská strela, Turbokapr, Roztahovák, Anton aus Tirol, Gentleman… Ty už jen podle jména stojí za ochutnání.

 

Příznačné je také to, že postupem let začaly vznikat konkurenční stánky, které prodávaly či prodávají třeba Turbo Bio Mošt, Turbojablůčko nebo Opilé jablko. „Nevadí nám, když nás jiní prodejci kopírují. Problémem však je, pokud to dělají špatně. Spousta z nich bohužel používá levný jablečný džus, chemické koření nebo tuzemák či podobný podřadný ochucený líh,“ uzavírají autoři Turbomoštu.

 




Komentáře