26. 9. 2014
Celosvětový prodej skotské whisky utrpěl jeden z nejhorších pádů za několik posledních desetiletí. V letošním prvním pololetí se prodalo o 11 procent skotské méně než za stejné období minulého roku. V absolutních číslech to činí 220 milionů liber.
Asociace výrobců skotské whisky za hlavní důvody uvádí novou politiku anti-extravagance v Číně, posilující libru a ekonomické zpomalení některých regionů. Export blended a malt whisky spadl z 2 miliard liber z prvního pololetí roku 2013 na letošní 1,77 miliardy. To je nejrazantnější pokles za posledních 15 let.
„Tyto údaje nám slouží jako varování, že obchodní úspěch skotské whisky nelze považovat za samozřejmost. Potřebujeme podporu vlády, která by měla pokračovat v odstraňování obchodních překážek a pomohla nám získat přístup k novým trhům v zámoří. Z toho důvodu jsme připraveni hrát plnohodnotnou roli v dalších debatách o decentralizaci Skotska, jež by nám přinesla příznivější podnikatelské prostředí,“ sdělil britskému deníku The Guardian v narážce na nedávné referendum o samostatnosti Skotska generální ředitel Asociace výrobců skotské whisky David Frost.
Jeho organizace chce vyvinout tlak na vládu, aby o 2 procenta snížila sazbu spotřební daně. Chystá také diskuze mezi giganty lihovarnického průmyslu, jakými jsou například Diageo, Pernod Ricard či Suntory, z nichž by měly vzejít návrhy právních předpisů decentralizujících skotskou politiku od té britské, neúspěšnému referendu o odtržení navzdory.
Letoškem tak končí dlouhé období vzestupu prodeje a exportních rekordů skotské whisky. Artiklu se dosud dařilo zejména v jižní Americe a jihovýchodní Asii.
Jenže třeba v Číně, kde je whisky ve společenské vrstvě nově zbohatlých považována za symbol luxusu a významného postavení, spadl prodej o 35 procent z 25 na 15 milionů liber. V nejlidnatější zemi světa totiž loni začala platit takzvaná politika anti-extravagance související s potíráním korupce.
Zákonodárci tady zatrhli praxi, která se postupem času stala běžnou – firmy si zvykly uplácet státní úředníky drahými dárky, často v podobě lahví luxusní whisky nebo koňaku. Dokonce si pak tyto komodity odpisovaly v nákladech. To se však změnilo a čínský úředník se nyní bojí vyjít si i na dříve obvyklou partičku golfu, aby nedával veřejně najevo své bohatství.
Čína se sice ve světovém žebříčku prodeje skotské whisky nachází až na 28. místě, je však hojně zásobována přes Singapur. A právě tamní trh s whisky letos zažil doslova kolaps v podobě 46procentního poklesu importu ze 174 na 94 milionů liber.
Tržby výrobcům skotské klesly také o 16 procent v USA, 27 procent v Mexiku, 22 procent v Německu a 19 procent v Brazílii. Vzestup naopak zaznamenaly některé důležité tradiční i nové trhy. Na Tchaj-wanu o 39 procent, v Japonsku o 18 procent, ve Spojených arabských emirátech o 26 procent, v Indii o 31 procent a ve Francii o 6 procent.
Asociace si považuje především kladného výsledku v Indii, kde svou situaci označuje za komplikovanou. Kvůli otevřenému boji s britskou vládou ohledně dovozních kvót i popularitě místních značek whisky.
„Jsme přesvědčeni o tom, že obchod se skotskou whisky bude v dlouhodobém horizontu nadále růst. Přispěje k tomu stabilizace trhů i vznik nových možností vyvolaný rozvojem africké ekonomiky. Je nicméně nezpochybnitelné, že v krátkodobém horizontu ekonomické protivětry mající vliv na export skotské whisky prostě existují,“ dodal Frost The Guardianu.
V Brně od tohoto týdne působí Yui Wai, barman vynikajících kvalit. Zkušenosti sbíral v New Yorku, Londýně, a naposledy u svého mistra v Tokiu.
Letos ve Vizovicích nalahvovali dvaadvacetiletou českou whisky.
Brněnský barman Dominik Marek zaznamenal v soutěži od whisky Monkey Shoulder nejlepší výsledek z česko-slovenského regionu.