NÁZOR: Odstraňme energeťáky z dosahu dětí

23. 1. 2015

Autor: Michael Lapčík

 

Otvírací reportáž čtvrtečních Televizních novin referovala o šokující smrti 17letého mladíka, který zemřel po konzumaci extrémního množství energetického nápoje a alkoholu. Pokud se příčina smrti potvrdí, stane se tento případ bezpochyby náhonem na kolo navrhovaného zákona, který by od příštího roku zakazoval prodej energetických nápojů lidem mladším 18 let.

 

Jistě, každý svého štěstí strůjcem. Na obalech energeťáků bývá, někdy i tučně, napsáno „nemíchat s alkoholem“. Nevíme, jestli by hoch zemřel, pokud by pil jen samotné energy drinky. A liberálové si k tomu přisadí i oblíbené argumenty o destruktivních vlivech jakýchkoli regulací na trh a společnost.

 

energy

Foto: Flickr/Daniel Juřena

Nejsem příznivcem regulací a dokážu soucítit s protáhlými ksichty puberťáků, kterým oblíbené pitivo musí kupovat jejich zletilí kamarádi. Čísla získaná nedávnými průzkumy jsou však alarmující. Podle nich v České republice pije energetické nápoje 80 procent teenagerů, a co hůř, 40 procent dětí do 10 let. Další z nelichotivých kategorií, v níž Češi hrají o absolutní evropský titul.

 

Je přitom prokázáno, a myslícímu člověku to musí být i vcelku jasné, že tyto nápoje mladému organismu rozhodně neprospívají. Kombinace značného množství cukru, kofeinu a dalších povzbuzovadel v jedné plechovce je tak akorát, abyste zvládli delší noční řízení autem nebo se ve zkouškovém nabudili k nevídaným intelektuálním projevům.

 

Ale aby mladí lidé jen tak zbůhdarma do sebe lili tento mix jako běžnou limonádu? To je hazard s celkovým zdravím jedné generace, která si tak zadělává na další civilizační choroby. Lékaři nejčastěji mluví o nespavosti, poruchách pozornosti, výkyvech nálad, kazivosti zubů a vzniku diabetu. Nemluvě o extrémním případu popisovaném v již zmiňované televizní reportáži.

 

To však nikterak netrápí marketingová oddělení těchto brandů, která vesele produkují reklamní obsah atraktivní pro žíznivou cílovou skupinu náctiletých. Ti pak na sociálních sítích svádí tuhé názorové bitvy o to, která značka energy drinku je vlastně nejchutnější.

 

Opakuji, nejsem fanouškem striktních nařízení a regulací. Ale přirozenou vlastností každého živočišného druhu je ochrana mladé populace před škodlivými vlivy, a to v zájmu vlastního přežití. Zákon zakazující prodej energy drinků v současnosti platí jen v jedné zemi na světě – v Litvě. Nevidím důvod, proč by Česká republika od příštího roku nemohla být druhou takovou zemí. Nemusíme přece pokaždé čekat na to, co udělají ostatní. Zatáhněme taky jednou za provaz a ochraňme mládež.

 




Komentáře