V zavřeném baru vymysleli Báječňák. Prodávají ho hektolitry

19. 12. 2021

Autor: Michael Lapčík

Foto: Jerguš Fáber

 

 

Barmani Tomáš Marvánek a Marek Doušek už více než pět let po večerech předvádějí své umění za barovým pultem brněnského Super Panda Circusu. V posledních měsících se ale naplno věnují vlastnímu projektu – výrobě craftového vaječného likéru Báječňák, který slaví trochu nečekaný úspěch. Vypadá to, že se ho v zimní edici za jeden měsíc prodá na 2.000 lahví!

 

„První Báječňák jsme namíchali už loni v podzimním lockdownu. Blížily se Vánoce a my přemýšleli, co dáme za Pandu na e-shop Lidí z Baru. Vybrali jsme si tuhle tradici postavenou na žloutcích a smetaně, ale standardně jsme ji rozhodně nepojmuli. Panda je dost postižená funky přístupem, takže tehdy vznikl náš funky černý Báječňák,“ říkají Tomáš s Markem.

 

První várky vyráběli v rendlíku na indukční plotýnce. I proto na e-shopu u Báječňáku často svítil nápis „vyprodáno“. V průběhu roku vznikaly další varianty – Velikonočňák a pozdně jarní Máječňák.

 

„Při pití Báječňáku člověk pozná, že na něm dělali barmani. Lidi nám dávají zpětnou vazbu, že na vaječňák je to docela silný, ostřejší pití. Kouzlo ale spočívá v tom nebýt na něj hrrr. Časem se v něm totiž chutě propojují, je čím dál lepší. Proto doporučujeme koupit si dvě láhve, jednu otevřít hned a tu druhou nechat zaležet. Po měsíci nebo dvou bude likér ještě suprovější.“

 

 

Zní to logicky – klasický vánoční vaječňák si pomalu každý gastro-zelenáč může připravit ve své domácí kuchyni. A pro nevšední zážitek sáhne po Báječňáku, přesněji po jedné ze čtyř momentálně dostupných variant lišících se na první pohled barvou.

 

Nejblíže k vaječňákovému střednímu proudu má ten černý. Kombinaci karibského rumu, vanilky a perníčkového koření v něm podporuje slanost sépiového barviva.

 

Zlatý Báječňák vychází ze stále populární tiki kultury inspirované tropickými koktejly, vyniká proto ovocností. Extra surovinami v tomto nápoji na bázi whiskey Jameson jsou marakujové pyré a kurkuma.

 

Zeleně zbarvený likér oceňují především znalci whisky. Obsahuje totiž kouřový Laphroaig a čaj Matcha s vodní řasou spirulinou, které výslednou chuť obohacují o travnaté podtóny.

 

Nejdále od klasiky je červený Báječňák, jenž v sobě mimo jiné snoubí tequilu, griotku, povidla z lesního ovoce a červenou řepu.

 

 

Ten pravý Báječňákový boom měl přijít o letošním adventu. Tomáš s Markem si pronajali stánková místa na dvou brněnských náměstích, na podzim pořádně proškrtali směny za barem a dali se do příprav na vánoční trhy. Nakoupili várnice, zařizovali grafiku, nábor brigádníků, nechali si napéct koblížky k zakusování Báječňáku. Makali na tom tři týdny 14 hodin denně. Trhy však kvůli náhlému zákazu trvaly pouhý jeden den.

 

„Zrušení trhů vláda ohlásila asi půl hodiny poté, co jsme na stánek přivrtali ceduli a začali se doopravdy těšit na otevření. Byl to obrovský šok. Naštěstí se nám podařilo okamžitě změnit mindset z teplého kelímkového Báječňáku s koblížkem na ten studený lahvovaný. Doslova za další půlhodinu už jsme měli vymyšlené etikety a plánovali lahvování nebo naskladňování e-shopu.“

 

Od 26. listopadu do dneška navařili barmani dva tisíce lahví Báječňáku, z nichž se 1.700 už prodalo. Oba jsou si jistí, že dvoutisícovou hranici ještě do Vánoc překonají. V pondělí je poslední objednávková šance pro všechny mimobrněnské last-minute Ježíšky. Po tomto datu už Zásilkovna doručení do Štědrého dne nezvládne, k vyzvednutí však likéry budou ve všech kamenných podnicích Lidí z Baru.

 

„Čísla jsou krásná, ale jestli máme říct, co nám udělalo největší radost… Tak to bylo nadšení Martina Žufánka. Vymysleli jsme spolu Báječňákovou limitku na jeho absinthu a meruňkovici a on to prý nazval kombinací roku, dokonce snad nejlepším vaječňákem, který kdy ochutnal. Člověk, co má takhle srovnaný chutě, si pro rodinu objednal 12 kousků, to je pro nás zkrátka gól roku a potvrzení toho, že to neděláme špatně.“

 

Přestože teď mají plné ruce práce, Tomáš s Markem už pomalu přemýšlejí nad dalšími cestami jejich tekutého dítka. A jsou to opravdové výzvy. „V příštím roce bychom rádi zkusili uvést v život dva opravdu speciální Báječňáky, a to bezlaktózový a nealkoholický. Počítáme samozřejmě s tím, že to bude náročný vývoj. No a pak ke konci roku chceme konečně rozsekat brněnské vánoční trhy.“

 




Komentáře