Pavel Kaštánek: mám radost ze smysluplného byznysu

13. 6. 2019

Autor: Michael Lapčík

Foto: Kristýna Vysloužilová

 

Zatímco jeho bratra Zdeňka zná celý koktejlový svět, Pavel Kaštánek v uplynulém desetiletí vynikal v úplně jiném oboru. Loni se ale jejich profesní cesty spojily – bratři z Bystřice nad Pernštejnem založili společnost TrunkBros, která barům, hotelům a restauracím distribuuje moderní produkty ulehčující práci a šetřící životní prostředí. Jedněmi z prvních odběratelů jsou podniky brněnských Lidí z Baru, kde již nyní hosté pijí drinky z ekologických škrobových brček dodávaných TrunkBros. „Škrobové bio brčko od plastového rozeznáte tak, že jej zapálíte a přivoníte si,“ říká v rozhovoru 37letý Pavel Kaštánek.

Zdeněk působí několik let v Singapuru, je držitelem globálních ocenění a uznávanou barmanskou osobností. Ty jsi v gastronomii někdy pracoval?

Na vysoké škole jsem si přivydělával v brněnských barech Teepee a Moment&Mandarin. Umýval jsem nádobí, ale dostal jsem se i na plac a nakonec také za bar. Takže nějaký základní přehled o koktejlech mám (smích). V tomhle nás hodně ovlivnil otec – kuchař, číšník a barman. On hned po revoluci odjel sbírat zkušenosti do Německa, takže jsem už jako dítě věděl, že tam venku je to jiné a zajímavé. Ještě před dokončením státnic na „pajdáku“ jsem tak měl koupené letenky do Londýna, kde jsem strávil dva roky, a pak jsem ještě čtyři měsíce pobyl na Novém Zélandu.

 

Trochu mě překvapuje, že jsi vystudovaný učitel.

Didaktika a psychologie mají hodně společného i s obchodem. Příprava na hodinu s třiceti žáky je totiž dost podobná přípravě na obchodní jednání (smích), takže se spousta pedagogů časem mění v obchodní zástupce různých společností. Já jsem přilnul k oboru farmacie, od roku 2010 v něm naplno dělám marketing na pozici produktového manažera. No a TrunkBros? Zdeněk říká, že je to momentálně vášeň a sranda s bráchou, která se snad v budoucnu stane hlavní náplní našeho času a podnikání, ale snad nikdy ne zaměstnáním. S tím stoprocentně souhlasím.

 

Bráchu prý vnímáš jako svého nejlepšího kamaráda. Jaké to je mít ho na druhé straně zeměkoule?

V reálu se vidíme tak dvakrát za rok, a to samozřejmě není dostatečné. V dnešní době se dá naštěstí kontakt udržovat díky technologiím na takové úrovni, že člověk ani nepozná, jestli ten druhý bydlí v Brně, Praze nebo Singapuru. Díky aplikacím jako WhatsUp a FaceTime jsme v kontaktu každý den. Tak moc nás baví neustále diskutovat o TrunkBros… Zdeněk je obsáhlým zdrojem informací, vyzná se v oboru a dokáže odhadnout, s čím se dá prorazit. Já zase znám český trh, sice z jiného oboru, ale ono se to všechno v principu prolíná. No a tak nám to zatím frčí hezky ve stylu „každý chvilku tahá pilku“. Navíc za sebou máme super otce, který podniká už 30 let, a mamku s manželkami jako support.

 

Proto taky TrunkBros cílí na gastronomii a hotelnictví.

Děláme něco, co už umíme, a zároveň se učíme nové věci. Naše produktové portfolio se díky tomu bude určitě různě proměňovat. Nejpříjemnější by asi bylo pomoct nějakému šikovnému startupu či produktu z Česka nebo Slovenska stát se úspěšným. Jedním z příkladů by mohla být Signature Cut Glass, značka koktejlového skla od Ondřeje Pospíchala, velkého českého barmanského jména momentálně působícího v Bangkoku. Ondra navrhnul řadu čtyř druhů koktejlových skleniček, jsou krásné, ručně vyráběné a vyřezávané v Česku. Nikdy jsem neviděl hezčí skleničky, takže nám bylo vyloženě radostí zkusit pomoci Ondrovi v tom, aby je dostal mezi lidi. Přesně takové příležitosti nás baví. Zároveň platí, že sice začínáme v oboru, který známe, v budoucnu se ale určitě budeme chtít podívat i do jiných odvětví, v nichž by se dal nějakým způsobem zlepšit přístup k životnímu prostředí.

 

Co by měl produkt splňovat, aby se stal součástí vaší nabídky?

Zásadním způsobem šetřit čas či energii lidí a především přírodu. Vše, co najdeš v našem portfoliu, nějakým způsobem podporuje udržitelnost životního prostředí. Kromě ekologických brček jsou to momentálně ještě italské filtrovací systémy vody. Jednoduše je napojíš na vodovod a skrze soustavu filtrů a chlazení z nich teče prémiová voda, která se kvalitou vyrovná té balené. Když jsem zjišťoval, jak tenhle systém funguje, dobral jsem se k informaci, že na jeden litr balené vody se ve skutečnosti spotřebují litry tři. To mi připadá jako stašné plýtvání. S těmito filtry odpadá práce s taháním balíků vod, nic nikam nejezdí. Saturátor navíc umí nastavit perlivost podle gusta a pro barmana je tím pádem jednoduché použít tento systém při přípravě drinků.

Proč jste společnost TrunkBros založili teprve loni?

Jde o jistou životní fázi, kdy už mám narozené děti i vyřešené rodinné bydlení a můžu tak volnou časovou kapacitu věnovat dalšímu projektu. Bratr je hodně zaměstnaný člověk, v Singapuru působí sedm let, a také potřeboval nějaký čas k tomu, aby se tam prosadil a zaběhnul projekt dnes známý pod názvem Proof Collective, v němž je spolumajitelem. Takže se nám to sešlo právě loni. Před Vánoci jsme dodali do 50 českých barů vzorky bio brček a čekali na zpětnou vazbu. Zbytek už vždy bude jen historie a my šlapeme dál.

 

S jakým prodejním argumentem chodíš na jednání s majiteli podniků?

I když jsme maličkou firmou, můžeme jim pomoct zaujmout ekologičtější a šetrnější přístup k podnikání. Například máme rozjednanou dodávku zmiňovaných vodních filtrů pro jeden hotel o 150 pokojích. Na každý pokoj dávají lahvičku perlivé a neperlivé vody, to při plné obsazenosti dává 300 lahviček denně a devět tisíc měsíčně. O devět tisíc plastových lahviček měsíčně méně jen díky této jedné zakázce! To je to, co mi na projektu TrunkBros dělá největší radost.

 

Všem podnikům Lidí z Baru jste před pár dny začali dodávat brčka. V čem jsou alternativní?

Ve složení. 69 procent v nich tvoří bramborový škrob, zbylých 31 procent přírodní minerály. Jsou tedy plně rozložitelná. Neznamená to, že pokud brčko odhodíte na zem, tak se prostě někam vypaří. Musíte ho kompostovat, v tomto procesu se absolutně rozloží do 18 měsíců. V Lidech z Baru jste o dva kroky před ostatními a všude již používáte biobarely, takže je budete vyhazovat do těchto nádob společně s dalším přírodním odpadem. Bio brčka určitě nepatří do plastu, papíru ani komunálního odpadu.

 

Kdo vám vlastně brčka dodává?

Německý výrobce, společnost Bio-Strohhalme. Je to certifikovaný výrobek, deklarované vlastnosti má firma podložené analýzami. Daří se jim, jedou na plné obrátky. Dodávají hlavně do Asie. Pro nás je důležité spolupracovat s lidmi, kteří se snaží pořád posouvat dál. To Bio-Strohhalme splňují, takže bůh ví, co za ještě lepší materiál nám v příštích měsících či letech přinesou.

 

Plastová brčka si vydobyla své pozice díky tomu, že se z nich prostě dobře pilo. Dá se to říct i o těch škrobových?

Těžko je od sebe nějak rozeznáte, což potvrzují i barmani, kteří je testovali. Můžete je třeba přeříznout nožem zcela bez roztřepení. Lidi se nás ptají, jak vlastně mají poznat, že to není plast.

 

A odpověď zní…?

Zkuste si brčko demonstrativně zapálit. To škrobové voní jako ohníček, když pálíte bramborovou nať. No a jak je cítit spálený plast, to asi víme všichni. Takže jsem do obchodních jednání zakomponoval vlastní fire show (smích). Brčko z bioplastu také můžete roztrhnout bez protažení jeho délky, což s klasickým plastovým nejde. O jiném způsobu, jak ta brčka od sebe v praxi rozeznat, nevím.

 

Což se o některých jiných alternativních materiálech říct nedá. Viděl jsem například těstovinová brčka, která po pár minutách v drinku doslova uvadla.

Myšlenka těstovinových brček se mi strašně líbí, ale bohužel úplně nefunguje. Brčka po čase měknou a navíc i trochu ovlivňují chuť drinku. Také papírová, kovová a skleněná brčka mají své výhody a nevýhody, po konzultacích s barmany jsme se rozhodli pro ta škrobová coby nejvhodnější náhradu za plast.

Kolik obchodních partnerů jste si za ten půlrok stihli vytvořit?

Brčka dodáváme do deseti barů a jednoho hotelu, ohledně filtrovacích systémů jsme před uzavřením prvních dvou spoluprací. Uspořádali jsme také první ginovou journey a další plánujeme.

 

O ginové journey jsme si ještě nepovídali.

Je to čtyřhodinová procházka centrem Prahy, kdy ve zhruba desetičlenné skupině obrážíme bary a v každém z nich ochutnáme jeden gin a jeden ginový koktejl s výkladem barmana Eduarda Ondráčka. A to je člověk, který o ginu ví snad úplně všechno. Účastníci gin journey odcházejí vzdělanější a při další návštěvě baru se budou daleko lépe orientovat v čím dál širší nabídce tohoto trendy jalovcového destilátu.

 

Ginová tour je váš vynález?

Ne, koncept vznikl ve Velké Británii, funguje tam ve čtyřech městech, a my jej s Eduardem pod značkou Gin Journey spouštíme tady v Praze. V posledních letech se Gin Journey rozjela také v Singapuru a Sydney.

 

Jaký máte pro tento rok plán? Do kolika podniků chcete na konci roku dodávat?

Nechceme jít cestou plnění plánů, ale mít radost ze smysluplného byznysu, a to se daří. Provozní a majitelé podniků se nás už ptají, jestli jim nejsme schopní zařídit nějaká další řešení na míru, protože na českém trhu momentálně chybí. To je skvělé, stejně jako naše zjištění, že barmani a barmanky, s nimiž v Česku spolupracujeme, opravdu dělají svou práci kvůli hostům tak nejlíp, jak to jen dokážou.

 




Komentáře