Wave Coffee: jak životní prostředí a politika ovlivňují kávu. A co peníze?

3. 11. 2019

Autor: Michael Lapčík

Foto: Industra Coffee

 

Setkat se a dozvědět se něco nového nejen o kávě, ale i z příbuzných oborů. S takovým úmyslem oslovuje už čtvrtým rokem kávovou komunitu Wave Coffee Conference 2019, kterou pořádá tým brněnské kavárny Industra Coffee pod vedením baristky Petry Střelecké.

Letošní ročník se uskuteční už tento pátek 8. a sobotu 9. listopadu. Stovce hostů bude přednášet majitel několika kaváren v Berlíně a USA Cory Andreen, obchodní zástupkyně firmy Café Imports Simone König nebo známá digitální vypravěčka Michelle Losekoot. „Diskutovat se bude o vlivu environmentálních a politických výkyvů na kávový průmysl i otázce kávy jako businessu,“ naráží Petra Střelecká na zásadní témata současné kávové komunity.

 

Prozraďte největší pecky konference – taháky, kvůli kterým by lidé měli dorazit.

Na to se těžko odpovídá, protože věříme, že se nám podařilo na konferenci pozvat tak zajímavé osobnosti, že vybrat největší pecku je hodně náročné. Já osobně mám ohromnou radost, že pozvání přijala „královna sociálních sítí“ Michelle Losekoot, kterou na Wave zveme již od prvního ročníku a letos jí to poprvé vyšlo. Asi největší kávovou hvězdou je Cory Andreen, světový šampion v degustaci, který s sebou přináší svoje senzorické know-how.

 

V programu konference nalezneme přednášky i praktické workshopy…

Baví nás koncept spojení teorie a praxe, tudíž jsou součástí jak přednášky, tak workshopy, na které se účastníci mohou dle preferencí hlásit. V nabídce je jak právě možnost zdokonalování senzoriky s Cory Andreenem nebo Bárou Ernygrovou, technických znalostí s Romanem Nejedlým, či věci spojené s provozem kavárny či pražírny jako je copywriting nebo grafický design. Myslím, že si každý najde to své.

Většina přednášejících má něco společného s Berlínem. To je jen náhoda?

Nad tím jsme nějak účelově nepřemýšleli. Je pravda, že v minulých ročnících bylo třeba více jmen z Velké Británie, kde začala naše kávová cesta, ale možná jsme sami podvědomě cítili, že chceme zvětšit rádius, protože i v dalších zemích působí celá řada osobností, kterých si nesmírně vážíme a jejichž hlas by podle nás měl být slyšet.

 

Pořádáte už čtvrtý ročník. Jakým směrem se konference za tu dobu vyvinula?

Od začátku je naším hlavním cílem zvyšovat profesionalitu celé akce a zabývat se tím nejaktuálnějším, co kávová scéna právě řeší a co ji v nejbližší budoucnosti čeká. Snažíme se přemýšlet nad tématy, která mohou být zajímavá pro baristy, majitele kaváren, profesionály z pražíren… Chceme vytvořit prostor pro diskuzi, a jestli se konference pro někoho stane katalyzátorem profesního růstu, pak jsme myslím dosáhli toho, o co nám od začátku jde.

Je Wave také vítanou příležitostí pro setkání české kávové komunity?

V průběhu roku se sice setkáváme, protože v České republice existuje skvělá kávová komunita, ale na profesionální úrovni, kdy se opravdu debatuje do hloubky a vznikají nové nápady, které pak implementujeme do praxe, je takových momentů pořád málo. Konference se doufám vyvinula právě v takový katalyzátor, v akci, kde je člověk konfrontován s novými přístupy, jinými zkušenostmi a know-how těch nejlepších z oboru.

 

Od loňska je konference dvoudenní. Je teď pro vás pořádání náročnější?

Organizace je letos náročnější už tím, že se nám počátkem roku narodila dcera, takže se snažíme skloubit rodinu, provoz kavárny a přípravy konference. Wave je dvoudenní zejména proto, že spojuje přednášky s workshopy, a my jsme chtěli vytvořit prostor i pro velkou diskusi všech účastníků. Začínáme v pátek, a to cuppingem vedeným Simone König z Cafe Imports, který je pak následován právě diskuzí, kterou moderuje Michal Molčan, šéfredaktor magazínu Standart. Sobotu zaplní hlavním program zakončený svatomartinským pohoštěním a pivem. Neformální zakončení snad dá prostor k navazování kontaktů mezi hosty konference.

Jaké téma v poslední době hýbe kávovou komunitou?

Těmi nejpalčivějšími tématy určitě jsou udržitelnost a klimatická změna. Kávový průmysl je nesmírně náchylný na jakékoliv environmentální i politické výkyvy, tudíž máme velkou radost z toho, že je toto téma zastoupeno jak v přednášce Báry Ernygrové z Falcon Speciality, tak Simone König z Café Imports. Další otázkou je pak určitě myšlenka kávy jako businessu vůbec, protože stále ještě přežívá názor, že peníze nejsou to nejdůležitější, proč člověk s kávou pracuje. Což je sice pravda, ale bez peněz nemůže narůstat kvalita a profesionalita. Ty věci jdou ruku v ruce, a i proto je část konference věnována otázkám copywritingu či zážitkové ekonomiky.

 

Do zahájení konference zbývá necelý týden, kolik ještě zbývá vstupenek?

Nyní v neděli večer je to už jen 15 vstupenek z celkových 100.

 

Partnerem konference je také Zázračná limonáda. Jak důležitým artiklem pro kavárníky a jejich hosty limonády v současnosti jsou?

Důležitá je v této době zejména lokálnost – je určitě lepší podpořit český produkt, než dovážet lahve z Německa a dalších zemí. Hlavní roli potom hraje chuť a cool faktor. Rádi návštěvníkům konference umožníme ochutnat to nejlepší z Brna a snad je tím třeba i inspirujeme v tvorbě jejich nápojových menu!

 




Komentáře