Whisky kartografie: barmani vytvořili unikátní mapu chutí

10. 4. 2019

Text: Michael Lapčík

Foto: Kristýna Vysloužilová

 

„Neznáte mapu, pane! Neznáte mapu!“ křičí naštvaný číšník na zahrádce hotelu Slavia v kultovní filmové scéně poté, co jej nový majitel nemovitosti Bolek Polívka vyhodil z práce. Ve Whiskey Baru, který neexistuje se taková patálie stát nemůže. Mapu vám tady ukážou, a ne ledajakou.

Součástí nového menu „Whiskáče“ je totiž bezpochyby unikátní chuťová mapa všech nabízených whisk(e)y. Těch police podniku skýtají požehnaně – bavíme se o 214 whisky z různých koutů světa a 23 amerických whiskey a bourbonech. S takovými počty může dost dobře jít o nejrozsáhlejší chuťovou mapu whisky na světě.

 

„Nebo opatrněji řečeno, nevíme o žádné obsáhlejší. Přestože jsme pročetli nespočet whisky biblí a encyklopedií od těch nejznámějších i méně známých autorů. Nejvíce zaplněné chuťové mapy jsme našli na fanouškovských webech, tam se ale maximální počet whisky, s nimiž mapa pracuje, pohybuje kolem čtyř desítek,“ říká spolumajitel Whiskáče Adam Křemenák, který mapu sestavil spolu s kolegou Lukášem Drábkem.

 

Oba milovníci sladového destilátu nad tvorbou „kartografického“ materiálu strávili několik velmi dlouhých dní a nocí. Adam s Lukášem se dušují, že celý proces pojmuli poctivě a všechny diskutabilní vzorky spolu přechutnali a zhodnotili.

 

„Poprvé jsme se zadrhli už na diskuzi o osách a hodnotách, které mají reprezentovat. Pro dokonalou mapu bychom potřebovali pracovat ještě s třetí osou, tedy s trojrozměrným modelem. To by ale na papíře vypadalo strašně nepřehledně,“ vysvětluje Adam Křemenák.

Dvojrozměrná mapa tedy nakonec nese podobu čtyř kvadrantů zaplněných číslovanými body, které představují jednotlivé lahve. Zatímco vodorovná osa znázorňuje spektrum lehkost – hutnost, na svislé jde o rozptyl sladkost – rašelinovost. Host se tedy podívá do chuťové zóny, která by mu mohla vyhovovat, zvolí si odpovídající číslo a podívá se na předchozí stranu do seznamu, o jakou whisky jde.

 

Zběžným pohledem zjistíte, že nejhustější hrozen čísel se utvořil v horní polovině třetího kvadrantu. To odpovídá jemnějším, ovocným, nenakouřeným whisky, jež obecně chutnají nejširšímu spektru lidí a proto se jejich produkcí tolik destilerií zabývá. Jinde na mapě naopak zejí prázdná místa. „To znamená, že si vezmeme mapu na Whisky festival a budeme hledat lahve, jimiž mezery zaplníme,“ slibuje další z provozovatelů baru Vojtěch Sláma, že mapa se s novými menu vždy dočká aktualizace o nové přírůstky.

 

Chuťová mapa tak odpovídá filozofii Whiskey Baru, který neexistuje. Shrnutá do jednoho sloganu zní: Whisk(e)y pro všechny!

 

Hrají koktejlovou hitparádu

 

Nový nápojový lístek Whiskáče nabízí osvěžení také pro příznivce míchaných drinků. Koktejlové menu má totiž od minulého týdne podobu velké nástěnné tabule, jakéhosi pohyblivého žebříčku o deseti pozicích a tím pádem deseti drincích. Koktejly mezi sebou přitom „soutěží“ a sbírají body popularity, takže se jejich pořadí mění.

Každé pondělí pak nejméně úspěšný koktejl vypadává ze hry a jeho místo zaujímá nováček. Tento systém tedy nutí místní barmany k neustálé kreativitě, protože vymyslet jeden drink týdně není pro relativně nepočetný tým nic jednoduchého. „Prostě jsme si na sebe upletli bič. Pořád přemýšlíme nad tím, na co v aktuálním společenském dění reagovat a s jakými chutěmi pracovat,“ přiznává Vojtěch Sláma s tím, že jsou barmani moc zvědaví ohledně toho, kam tenhle malý experiment povede a jaké drinky za několik měsíců či let vykristalizují v ty nejoblíbenější.

 

Úvodní startovní pole koktejlové hitparády zaplnil výběr desíti signaturních drinků Whiskey Baru, který neexistuje z dřívějška. První novinkou reagující na odchod oblíbeného showmana stal drink Nekonečný bohém s whisky, bezinkovým likérem, Becherovkou Cordial, aperolem a ananasem. Lídrem žebříčku je momentálně Ležák Jack (Jack Daniel’s, pyré z bílých broskví, citron, cukr, jarošovské pivo).

 

Přelet třicetkrát jinak

 

Menu také nabízí přesně třicet flightů neboli degustačních platíček po třech vzorcích. Každá ochutnávka je nějak tematicky zaměřená buď podle regionu, nebo dalších okolností – například Milionářský flight zahrnující ty nejdražší whisky na lístku nebo flight s názvem Piju jenom medovýho Jacka, pomocí něhož autoři chtějí hostům představit i jiné alternativy alkoholu sladší chuti. Unikátní jsou pak foodpairingová platíčka snoubící různé druhy ústřic s různou whisky.

A nebyl by to Whiskáč, abyste na konci lístku nenašli překvapení – křížovku o ceny. „Kdo správně vyplní tajenku, dostane od nás pivo nebo panáka,“ uzavírají s šibalským úsměvem Adam s Vojtou své povídání.

 




Komentáře