Šampaňský výběr v Brně: úchylárnu, nebo filmovou legendu?

15. 9. 2017

Autor: Michael Lapčík

 

Šampaňská matematika je velmi jednoduchá. Abyste se ve společnosti blýskli jejími znalostmi, vystačíte si s číslovkou tři.

 

Roční produkce šampaňského činí 300 milionů lahví. 30 milionů se jich urodí u největšího výrobce, společnosti Moët & Chandon. Mezinárodně nejžíznivějším odběratelem šampaňského je Velká Británie, za jejími hranicemi ročně zmizí opět 30 milionů lahví. Pro srovnání – pro Českou republiku platí údaj 300 tisíc. V regionu Champagne napočítáte 30 tisíc hektarů vinic a 300 výrobců šampaňského vína. Končíme výjimkou, protože pěstitelů hroznů používaných na výrobu šampaňského existuje něco kolem šesti tisíc.

champagne2

Ještě lepší než mudrování o šampaňském je však jeho vychutnávání. Naši barmani na to mysleli a v Baru, který neexistuje, Super Panda Circusu i 4pokojích přednedávnem tu více, tu méně nabídku legendárních bublinek ze střední Francie obměnili.

 

„Málokdo z nás má na to, aby pil šampaňské denně. Ale zároveň neplatí, že je pitím vysloveně pro slavnostní příležitosti. Naopak, právě prostřednictvím nějaké pěkné lahve si člověk jednoduše udělá všední den hezčím,“ myslí si spolumajitel baru 4pokoje Tomáš Křemenák.

 

Vlajkovou lodí 4pokojové šumivé nabídky je legendární Cristal ve verzi 2009 Vintage brut od prestižního šampaňského domu Louis Roederer. Jestli ji chcete vidět v zajímavé akci, pusťte si poslední povídku z filmu Čtyři pokoje… A možná budete těmi prvními hosty, kteří si ji tady dají.

champagne4

Kromě ní jsou v pokojích k dispozici ještě exponáty od prvního šampaňského biodynamického vinařství Fleury. Jde o Millésimé 1999 brut a Blanc de Noirs, jež v sobě umí i při servisu po skleničce pěkně udržet bubliny a s nímž se velmi dobře barmansky pracuje. „Zároveň jsme do nabídky zařadili i láhev velikosti magnum (1,5 litru, pozn. red.), která hezky vypadá a na tomhle docela párty místě najde své opodstatní. Ostatně jsme už jednu prodali,“ uculuje se Tomáš Křemenák.

 

Nejvýraznějšímu osvěžení se podrobil šampaňský lístek v Super Panda Circusu. Konkrétněji bychom tuto proceduru mohli nazvat jako zeštíhlení a ozvláštnění zároveň. Inspirací byl pandímu týmu především loňský výlet mezi šampaňské vinice, kdy výletníci zamířili mimo jiné do vinařství Vouette & Sorbée ekologického zemědělce Bertranda Gautherota.

 

Suverénně nejžádanější značkou Champagne je v našich třech podnicích Fleury, které jako první v regionu začalo už v roce 1989 s biodynamickým zemědělstvím. O láhev Millésimé 1999 brut je v Brně takový zájem, že jsou místní bary spolu s jedním singapurským podnikem jejím největším odběratelem na světě.

„Projev jeho Fidèle je zcela odlišný od zažitých představ o šampaňském. V intenzivní vůni cítím hodně dřeva a ovocitosti, v chuti pak i náznaky červeného vína. Tím si tohle víno vysloužilo čestné místo v pandí nabídce,“ vysvětluje Tomáš Křemenák, proč Fidèle mimo záznam nazývá „trochu úchylárnou“.

 

Trochu stranou svých slavných bratranců stojí v Pandě šumivé víno od Christiana Binnera pocházející z méně zvučného francouzského regionu, Alsaska. Nese označení pét-nat, což znamená, že dokončilo primární fermentaci v láhvi, a nikoliv v sudu nebo tanku. Vyráběli ho stoprocentně z Ryzlinku rýnského, který se do „bublinek“ používá jen zřídkakdy.

champagne3

V Baru, který neexistuje se pak nejvýraznější změna udála na pozici ultra prémiového produktu. Belle Epoque od Perrier Jouët je vypito, nahrazuje jej velký, slavný a tradiční Krug (Grande Cuvée).

 

„Nejúžasnější mi na tom všem nepřijde ani tak prestiž nebo tradice Champagne, ale rozmanitost jejích chutí. A díky docela početnému zastoupení ji můžeme našim hostům s úspěchem demonstrovat,“ uzavírá Tomáš Křemenák.

 




Komentáře